Dirigent

Ramon van den Boom (2006 – heden)

26_191206 klein

Ramon van den Boom

Ramon van den Boom (Tilburg, 1974) studeerde aan het Brabants Conservatorium, waar hij de opleiding koordirectie voltooide bij Martien van Woerkum en Hoite Pruiksma.
Daarnaast behaalde hij het diploma klavecimbel bij Cynthia Wilson en Rémy Syrier.

Verder volgde hij onder meer lessen zang, orkestdirectie, orgel en basso continuospel. Hij bekwaamde zich verder tot dirigent onder leiding van Louis Buskens. Sinds augustus 2006 heeft Ramon van den Boom de muzikale leiding van het Tilburgs Vocaal Ensemble. Hij was vanaf 1999 tot april 2007 als dirigent verbonden aan het Eindhovens Kamerkoor, waarmee hij onder andere de Johannes Passion en Magnificat van Bach heeft uitgevoerd.

Verder is hij sinds 2001 dirigent van het Hasselts Gemengd Kapelle Koor uit Tiburg. Een bijzondere ervaring met dit koor was de uitvoering van Rossini’s Petite Messe Solenelle.
Ramon werkte een aantal jaren op het Fontys Conservatorium als docent ensembleleiding en dirigent van de koorklas en was tot voor kort als dirigent verbonden aan het Eindhovens Studenten Muziek Gezelschap Quadrivium.

Sinds enige jaren is hij nauw betrokken bij de opleidingen voor amateur-koordirigenten van de Kunstbalie (voorheen Centrum Voor Amateurkunst Noord-Brabant). Vanaf november 2006 is hij daar tevens werkzaam als consulent vocale muziek.
Als klavecinist trad Ramon op als solist en als basso-continuospeler werkte hij samen met talloze vocale en instrumentale ensembles.

Martien van Woerkum (1986-2006)

Martien van Woerkum (1948) was van 1986 tot augustus 2006 dirigent van het Tilburgs Vokaal Ensemble.
Hij studeerde dwarsfluit en koordirectie aan het Brabants Conservatorium te Tilburg.
Hij maakte als traversospeler lang deel uit van het barokorkest Florilegium Musicum.

Martien van Woerkum verdiept zich speciaal in de uitvoeringspraktijk van vocale en instrumentale composities uit de 18de eeuw en zet zich in voor de uitvoering van de grote werken uit die periode in samenmwerking met Florilegium Musicum, een orkest dat op barok en klassiek instrumentarium musiceert.

Naast zijn werk als dirigent van het Tilburgs Vokaal Ensemble was hij dirigent van het Philips Philharmonisch koor en de Beekse Cantorij.
Tevens vervulde hij gastdirecties. In september 1998 trad Martien van Woekum op als gastdirigent bij het beroemde Belgische kamerorkest I Fiamminghi.

Op 2 mei 2010 ontving hij de gouden speld van de gemeente Tilburg voor zijn bijdrage aan de klassieke muziek.

Tony Klaasen (1975-1986)

Tony Klaasen studeerde schoolmuziek, solozang en koordirectie aan het Brabants Conservatorium. Hij begon zijn loopbaan als docent muziek.

Daarna werd hij achtereenvolgens benoemd tot directeur van de Waalwijkse muziekschool, directeur van de Emmense muziekschool, tot landelijk inspecteur van het muziekonderwijs en tot directeur van de Helmondse muziekschool, welke laatste functie hij tot 2008 vervulde als directeur van het gloednieuwe Kunstkwartier Helmond.
Tony Klaasen heeft een grote staat van dienst als lied- en oratoriumzanger.
Hij jureerde tal van korenfestivals, concoursen en kwalificatieconcerten.
Jarenlang was hij de muzikaal en artistiek leider van Vocaal Kwartet Savieren en dirigent van verschillende kerkkoren en kamerkoren, waaronder het Tilburgs Vocaal Ensemble (TVE) en Kamerkoor Tourdion uit Waalwijk. Op 31 maart 2008 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Wim Dirriwachter (1970-1975)

Wim Dirriwachter werd op 17 januari 1937 geboren te Den Bosch. Hij studeerde aan het Brabants Conservatorium compositie bij Jan van Dijk, piano bij Jan Wijn en schoolmuziek bij Cor de Man. Na voltooiing van zijn studie bekwaamde hij zich enige jaren in de orkestdirectie bij Piet Ketting.

Na zijn studie was hij in Tilburg werkzaam als muziekleraar, koordirigent en pianist. Als dirigent van het Toonkunstkoor Tilburg trad hij regelmatig op met het Brabants Orkest. Ook was hij oprichter en vijf jaar dirigent van het Tilburgs Vocaal Ensemble.

Van 1975 tot 1998 was hij werkzaam aan het Gronings Conservato­rium, waar hij naast het hoofdvak schoolmuziek de muziektheoretische vakken en compositie doceerde.

Als componist laat Dirriwachter zich graag uitdagen door wensen vanuit de muziekpraktijk. Zo schreef hij allerlei werken voor koor in combinatie met uiteenlopende instrumentale bezettingen. Ook voor zijn instrumentale werken is de concrete behoefte aan gebruiksmuziek de belangrijkste drijfveer achter zijn compositorische arbeid.

Een steeds terugkerende bron van inspiratie is voor hem de volksmuziek. Hij bewerkte talloze volksliederen voor solo- of koorzang met of zonder instrumenten. Ook baseerde hij meer dan eens de thematiek van een instrumentale compositie op volksmuziek. In september 2000 bezocht hij West-Afrika om er de traditionele muziek te bestuderen en transcripties te maken voor nieuwe werken.